De Zweedse taal, wandelen en Zweedse lekkernijen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Eva Research - WaarBenJij.nu De Zweedse taal, wandelen en Zweedse lekkernijen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Eva Research - WaarBenJij.nu

De Zweedse taal, wandelen en Zweedse lekkernijen

Blijf op de hoogte en volg Eva

17 Maart 2014 | Zweden, Stockholm

Hej!

Hier weer een reisverslag uit het noorden!

Alweer bijna 3 weken geleden ben ik begonnen met een cursus Zweeds bij het Karolinska instituut. Deze cursus is gratis en er wordt dan ook niet zozeer les gegeven, maar het is er meer op gericht om onder begeleiding van een native speaker Zweeds te leren door met elkaar te praten over allerlei onderwerpen. Onze lerares begint vaak elke les door een onderwerp aan te dragen en vraagt ons dan of wij soortgelijke dingen hebben in ons thuisland bijvoorbeeld. De eerste les dat Nele (mijn supervisor) en ik mee waren, was er naast ons 2 nog een nieuw meisje, dus moesten we ons allemaal even opnieuw voorstellen. In het Zweeds. En ik moest als eerste. Help! Maar uiteindelijk ging het toch heel goed en Nele en Poorna (collega die ons heeft meegenomen) waren ervan onder de indruk dat ik toch al op dit niveau zat na één maand in Zweden. Het praten gaat me tijdens de lessen dan ook ongeveer net zo goed af als de meesten in de groep. Alleen omdat ik er pas zo kort ben, is het voor mij wel heel lastig om te verstaan wat de lerares zegt. Gelukkig vertalen Nele en Poorna af en toe wat dingen voor me, zodat ik het beter kan volgen. Maar ik moet zeggen dat het bij de tweede les alweer een stuk beter ging dan de eerste keer. Pap, mam, hopelijk kan ik over 2 weken de bestellingen in het Zweeds doen als jullie hier zijn ;)

Het weekend van 8 en 9 maart was het hier, net zoals bij jullie in Nederland, ook erg mooi weer! Ik heb dus maar besloten er goed van te gaan genieten. Die zaterdag ben ik eerst op jacht gegaan naar originele Pippi Langkous boeken in het Zweeds. Dat bleek nog wel even zoeken, want bij veel tweedehands boekwinkels zijn dit de eerste boeken die zo weer verdwijnen. Onderweg kwam ik nog langs een straat, Tunnelgatan, die helemaal bestond uit een futuristisch uitziende tunnel. Hier kon je doorheen lopen, maar je kon ook door middel van een trapje over deze straat heen lopen. Uiteindelijk kwam ik bij een boekwinkeltje waar ze best wel wat boeken over Pippi hadden, samen met ook nog andere boeken van Astrid Lindgren zoals Kalle Blomkvist en Ronja rövardotter. Uiteindelijk heb ik 2 boekjes over Pippi meegenomen. Een goede stimulans voor het Zweeds leren :) Daarna ben ik door het oude stadscentrum (Gamla Stan) gaan wandelen. Een erg gezellige omgeving door alle vrolijk gekleurde huizen die er staan. Ook zijn er veel smalle straatjes, waarvan de smalste Mårten Trotzigs Gränd is. Dit straatje is op sommige plaatsen slechts 90 centimeter breed! Op de terugweg kwam ik nog langs de City Hall. Een mooi gebouw om te zien, zeker zo met de zon erbij. Het ligt dan ook pal aan het water. Op zaterdag worden hier in een soort sneltreinvaart verschillende bruidskoppels getrouwd, ook te zien voor het publiek. Ik zag nu wel één stelletje buiten staan om foto’s te maken, maar in de zomer schijnt het hier heel druk te kunnen zijn.
Op zondag heb ik koers gezet naar het grootste stadspark hier in Stockholm, Hagaparken. Dit ligt ook vlakbij de universiteit en mijn werk, dus ik ben eerst ook nog even over het universiteitsterrein gelopen. Hier staat onder andere de indrukwekkende nieuwe aula, die heel bijzonder is vormgegeven. Daarnaast staan er ook nog authentieke Zweedse huisjes op dit terrein. Hagaparken is een mooi en groot groen park, het ligt tegen een groot meer (Brunnsviken) aan. De omtrek van dit meer is 12 kilometer, een mooie wandeling lijkt me zo! Dat wil ik een andere keer nog gaan doen als het wat warmer is. Nu had ik gewoon zin om even in het park te zitten met een boek, wat lekkers en thee uit mijn thermosfles. Ook heb ik nog wel een groot stuk door het park gewandeld.

Inmiddels heb ik in de afgelopen weken ook mogen kennismaken met een aantal Zweedse specialiteiten op het gebied van gebakjes. Allereerst was het op dinsdag 4 maart Fettisdagen (Fat Tuesday), of zoals de mensen het hier ook wel noemen: Semladagen. Dit is de laatste dag voordat de vastenperiode begint en er dus nog lekkere dingen gegeten mogen worden. In Zweden vieren ze dit met een speciaal gebakje, de Semla. Dit is een soort broodje met kardemom verwerkt in het deeg, waar ongezoete slagroom in zit en een laagje amandelspijs. Het hele ding zelf is best groot en ik was al gewaarschuwd dat ik beter geen hele kon nemen, omdat je dan nog wel eens last van je buik kunt gaan krijgen. Dus ik heb een halve Semla geprobeerd (gehaald door de secretaresse). Wel een beetje apart zo met die ongezoete slagroom, maar het was geen verkeerd gebakje.
Afgelopen vrijdag hadden we een klein feestje op het werk, omdat het Margrete (de secretaresse) haar laatste dag was voordat ze met pensioen zou gaan. Hiervoor waren ook een aantal taarten geregeld, en één hiervan was een typisch Zweedse taart: prinsesstårta. Dit is dus, zoals het woord al zegt, een prinsessentaart. De taart bestaat uit verschillende lagen van cake, slagroom, jam en is aan de buitenkant versierd met een dikke laag limegroene marsepein. Ook hier moest ik natuurlijk een stuk van proberen volgens al mijn collega’s, dus ondanks dat ik niet zo van marsepein en slagroom houd, toch maar geprobeerd. De bovenste laag met de marsepein was wel heel erg zoet, maar ook dit was geen slechte taart.
Na de receptie hebben we nog nieuwe groepsfoto’s gemaakt met iedereen van het department erop. Erg leuk om te hebben en bij te mogen zijn! Overigens staat mijn naam ook genoemd op de website van het Karolinska instituut als student bij deze onderzoeksgroep. Leukleuk!

Verder gaat het leven hier gewoon zijn gangetje. We sporten nog steeds gezellig 2 keer per week met een aantal collega’s in de sportzaal in de kelder van het gebouw. Inmiddels in Fredrik ons flink aan het drillen en hebben we met hem afgesproken dat we voor de zomer (of voordat ik vertrek) allemaal 5 chins (je optrekken aan een balk in de lucht) kunnen. Dat wordt dus nog even flink oefenen!
Wat ik de vorige keer nog niet verteld had, is dat ik me ook maar heb aangepast aan de Zweedse eetgewoonten. Ik eet sinds de tweede week dat ik hier ben nu ’s middags en ’s avonds een warme maaltijd. De Zweden noemen dit proper lunch. Nou in het begin merkte ik dat wel hoor! Ik had het idee dat ik al begon aan te komen als ik zo door zou gaan met ’s avonds ook nog snoepen. Dus nu heb ik de lunchportie iets verkleind en snoep ik ’s avonds bijna niet meer. Alles weer mooi in balans. Ik zal wel honger krijgen in Nederland als ik weer met gewoon boterhammen moet lunchen!
Thuis is het ook gezellig en ik maak vaak na het werk een praatje met Domas of Rick, mijn huisgenoten. Soms kijken we ook samen een film of spelen op de Wii. Dus dat is ook allemaal prima! Dit weekend heb ik het huis maar eens een goede schoonmaakbeurt gegeven voordat de gasten komen, dus zie ook de foto’s om te zien waar ik nu woon!

Dit weekend heb ik lekker rustig aan gedaan, maar vanaf volgend weekend krijg ik een wat drukker programma, want Joyce, een meisje uit mijn cogroep, komt een weekend langs vanuit Falun waar zij nu zit voor haar wetenschappelijke stage. Falun ligt ongeveer zo’n 3 uur rijden naar het noorden vanuit Stockholm. En die donderdag daarna komen mijn ouders om het hier eens te zien en met mij mijn verjaardag te vieren!

Vi ses!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Op deze blog zal ik de verhalen en foto's van mijn onderzoeksstage in Stockholm plaatsen.

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1422
Totaal aantal bezoekers 3238

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 20 Mei 2014

Onderzoek in Stockholm

Landen bezocht: