Eerste week in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Eva Research - WaarBenJij.nu Eerste week in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Eva Research - WaarBenJij.nu

Eerste week in Stockholm

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

09 Februari 2014 | Zweden, Stockholm

Hoi allemaal!

Inmiddels ben ik nu iets meer dan een week in Stockholm en het bevalt supergoed!
Dus wat heb ik allemaal al gedaan deze week:

De reis hierheen was heel goed verlopen. Het vliegtuig deed er maar iets van 1,5 uur over in plaats van de verwachte 2 uur. Vanaf het vliegveld was het heel makkelijk om naar het centrum van Stockholm te komen en vanaf daar heb ik een trein gepakt naar het gebied waar ik een kamer heb gehuurd. In het huis werd ik meteen hartelijk opgevangen door Rick (mijn Nederlandse huisgenoot) en Domas (mijn andere huisgenoot uit Litouwen). Ook was er een vriendin van Rick van zijn studie in huis (Iina uit Finland) en we hebben gezellig de hele middag een beetje op de Wii zitten spelen. Daarna gezellig samen gegeten ’s avonds.

De volgende dag ben ik naar Ikea gegaan, de grootste in de wereld (!) en heb ik alle spullen in huis gehaald om te zorgen dat ik hier 3,5 maand een beetje comfortabel door kan brengen. Alle grote dingen zoals meubels enzo waren allemaal al in huis, maar alles bij elkaar was het toch nog een heel gesleep met alle dingen die ik nog moest kopen (o.a. een lekker dik dekbed, kussen, dekbedovertrek, handdoeken etc.). Maar die avond was ik dan eigenlijk wel redelijk goed geïnstalleerd om maandag aan het werk te kunnen.

Maandag ging de wekker al vroeg en ben ik dus voor het eerst naar mijn nieuwe stage gegaan. Het was wel spannend, en het was ook nog wel even zoeken hoe ik nou precies moest lopen vanaf het treinstation, want rondom het werk zijn ze allemaal aan het bouwen. Maar goed, uiteindelijk toch wel snel gevonden en ik werd direct heel hartelijk ontvangen door mijn stagebegeleidster Nele, van origine Belgische en zij woont nu zelf ongeveer 1,5 jaar in Stockholm. Dus het is soms wel handig dat we Nederlands met elkaar kunnen praten, alhoewel het Belgisch Nederlands soms ook moeilijk te volgen is ;) Ik kreeg gelijk een rondleiding door het kantoor en heb al mijn nieuwe collega’s leren kennen. Die waren allemaal heel aardig en vonden het naar hun zeggen heel leuk dat ik er was. Altijd fijn om te horen natuurlijk  We hadden die maandag ook meteen al een vergadering met de mensen die op mijn project zitten (Jesper, de professor; Fredrik, de statisticus; Nele en ik) om voor het studieprotocol nog de ‘laatste’ puntjes op de i te zetten. Nou dit was uiteindelijk nog een hele bevalling, maar wel een zeer nuttige bespreking!
En wat gaat het er hier anders aan toe dan in Nederland qua werksfeer en arbeidsethos! Ik kan me er waarschijnlijk nog weken over blijven verbazen. Allereerst worden we verwacht om tussen 9 en 15 uur op het werk te zijn, maar alle tijd daaromheen is je eigen verantwoordelijkheid en moet je dus zelf maar kijken of je er bent. In de praktijk betekent dit dat de eerste collega’s meestal rond 8 uur binnenkomen en vaak is er rond half 5 al bijna niemand meer te vinden op de gang.
De Zweden houden er nogal van om zo efficiënt mogelijk te werken. Dit houdt dan ook in dat we 3 keer per dag pauze hebben, waar ook niet echt een bepaalde tijdsduur voor wordt aangegeven. Om half 10 en half 3 is het ‘fika’. Dit betekent ongeveer zoveel als koffie drinken met een praatje erbij, dus dat doen we dan ook  Altijd heel gezellig. En om 12 uur is het lunchpauze, waarbij iedereen eigenlijk warm eet. Ik heb al wel direct gemerkt dat de Zweden een stuk meer gesloten zijn dan wij in Nederland gewend zijn! Dit uit zich er ongeveer in dat bijvoorbeeld niemand zal vragen of je ook nog wat te drinken wilt, maar iedereen pakt gewoon voor zichzelf. Tussen de pauzes door kun je wel bij elkaar binnen lopen, maar dit is niet heel gebruikelijk. Wat er dus wel voor zorgt dat er heel efficiënt doorgewerkt kan worden op de momenten dat het geen pauze is ;) Met de lunch komt iedereen gewoon aan tafel zitten wanneer het uitkomt en we praten en eten, maar zodra je klaar bent met eten sta je op en ga je weer aan het werk. Je wacht dus niet tot de anderen klaar zijn en verontschuldigt je ook niet als je wegloopt terwijl anderen nog aan het eten zijn. Dit is dus wel even wennen, maar het scheelt dat het wel in een gezellige sfeer gebeurt, dus het is ook zeker duidelijk dat dit gewoon is zoals het hier gaat.
Omdat het in de winter hier, nu toevallig niet, nogal flink kan sneeuwen is het hier ook de gewoonte om je schoenen uit te trekken als je ergens binnenkomt. Op het werk lopen veel mensen dan ook op hun sokken of pantoffels of hebben binnen gewoon andere schoenen aan. Dus na een halve week ben ik ook maar op mijn sokken gaan lopen en ik heb nu ook extra dikke wollen sokken gekocht voor op het werk. Best lekker, werken op sokken :D
Verder wordt er elke maandag een hele grote fruitmand bezorgd, waar iedereen de hele week gewoon van mag pakken. En er zijn altijd twee hele grote koektrommels vol met koekjes voor iedereen.

Op dinsdag was er een Belgische masterstudente die Nele in het verleden heeft begeleid op bezoek gekomen. Zij heeft kort een praatje gehouden over haar onderzoek voor de hele groep, en daarna heeft Nele ons 2 een rondleiding gegeven over de campus en zijn we in verschillende gebouwen van het Karolinska Institutet geweest. Daarna hebben we ook nog samen geluncht op de campus.

De rest van de week ben ik er langzaam een beetje in gekomen, in het werken en mijn onderzoek. Dus nu komt het allemaal wat meer van de grond en ben ik al op weg met artikelen zoeken en lezen om de achtergrond van mijn artikel te kunnen gaan schrijven. Verder probeer ik hier zoveel mogelijk in te burgeren op het werk, wat ook inhoudt dat ik vrijdag voor het eerst heb meegedaan aan het sporten onder werktijd. Dit is elke dinsdag en vrijdag om 14 uur in de kelder van het kantoorgebouw. Daar is een kleine gymzaal waar een aantal fitnessapparaten staan en andere sportbenodigdheden. We gaan dan een half uur lang krachtoefeningen doen. Ik was vrijdag alleen met Anna, een van de andere collega’s (en een van de 3 Anna’s die er werken :p), dus zij heeft mij een beetje verteld wat ik moest doen. Dit was nog wel zwaar zeg!! We gingen heel vaak opdrukken, allerlei buikspieroefeningen en ik moest me zelfs optrekken aan zo’n stang in de lucht en dan blijven hangen. Poepoe, dus ik heb ook wel spierpijn nu. Maar wel fijn dat er gewoon een gratis sportruimte is bij het werk, zo kan ik ook nog gewoon lekker blijven sporten!
Het laatste inburgeringsdingetje dat overblijft is dan de lunch. De Zweden vinden mij nogal grappig met mijn boterhammen ’s middags en vroegen al een paar keer verbaasd of ik dan helemaal niet warm eet op een dag. Dus vanaf morgen ga ik ook maar warm eten meenemen naar het werk 

Gisteren was ik dus voor het eerst echt een dag vrij en ik heb de dag goed benut! ’s Ochtends ben ik naar centraal station gegaan en heb daar eerst wat rondgekeken in åhléns, volgens mij het grootste warenhuis hier in Stockholm, een soort bijenkorf maar dan groter. Nadat ik nog wat kleine dingetjes had gekocht die nog ontbraken ben ik gaan wandelen richting een klein eilandje in de binnenstad; Skeppsholmen. Onderweg kwam ik nog langs een mooie kerk (Jakobskyrka) en het operagebouw. Ook heb ik nog even in de Koninklijke tuinen (Kungsträdgården) rondgelopen. Daar ligt in de winter ook een ijsbaan buiten, waar je ook schaatsen kunt huren per uur. Dus dat ga ik denk ik binnenkort nog wel een keer doen. Als je daar loopt kun je ook aan de overkant van het water al het Koninklijk Paleis zien liggen en Gamla Stan, de oude binnenstad.
Skeppsholmen zelf is een heel schattig eilandje met een kerkje erop en een kasteeltje, waar eigenlijk bijna geen verkeer komt.
Daarna ben ik naar het volgende eiland gelopen, Djurgården. Hier bevinden zich een heel aantal van de belangrijkste bezienswaardigheden van Stockholm. Ik ben gisteren naar het Vasamuseet geweest.
Dit was erg indrukwekkend! Ik heb veel foto’s genomen, maar ik denk niet dat de foto’s goed weer kunnen geven hoe geweldig het is als je daar binnen komt lopen. Er staat daar namelijk een oud oorlogsschip en dit schip is echt enorm! Toen het gebouwd is, in 1628, is het bij zijn eerste vaart vanuit de haven van Stockholm, direct ten onder gegaan. De oorzaak hiervoor is niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk was het schip te zwaar omdat er heel veel kanonnen en munitie op aanwezig waren. In 1961 heeft een wetenschapper die geïnteresseerd was in dit soort oude verhalen het schip gevonden en uit de haven gehaald. Het schip heeft dus 333 jaar onder water gelegen! Door bepaalde eigenschappen van het water en het hout waar het van gemaakt is, is het niet aangevreten door wormen en is het schip nu nog voor 95% origineel. Na heel veel jaren werk hebben ze een manier gevonden om het schip te conserveren zodat het nu beschikbaar is voor bezoekers. Echter blijkt dit nog steeds niet optimaal te zijn en de vraag is dus ook hoe lang dit schip nog te bewonderen zal blijven in de toekomst. Echt heel bijzonder en een absolute aanrader als je nog eens naar Stockholm komt!

Morgen weer op naar de tweede werkweek. Ik heb er zin in!

  • 09 Februari 2014 - 17:41

    Ciel:

    Hoi lieve Eva
    Wat een belevenissen gelijk! En wat leuk dat je een verslag bij houdt.
    Heel veel succes en vooral heel veel plezier!

    Dikke kus van ons

  • 09 Februari 2014 - 22:13

    Irene:

    Wat een avonturen! Leuk dat het je zo goed bevalt (misschien zitten er een paar ideeen voor de werksfeer in NL bij?!) Heel veel plezier, ik kijk uit naar je verdere verhalen!!

  • 10 Februari 2014 - 01:59

    Esther:

    Hej Eva!
    Bra att läsa att du mår bra.;)
    XXX

  • 10 Februari 2014 - 10:17

    Leonie:

    Heey Eva!

    Wat stoer van je dat je dat je zo goed kan redden in een vreemd land waar je niemand kent enz.!! De foto's zien er ook mooi uit! Leuk dat we je over een paar weekjes komen opzoeken!
    Veel plezier daar nog!

    xxx Leonie

  • 10 Februari 2014 - 16:28

    Barbara:

    Hey Eva,
    Leuk verslag, wel kleine lettertjes ;). Leuke foto's ook! Fijn dat jij ons straks kunt rondleiden :D. Geniet er nog lekker van! xxx Barbara

  • 28 Februari 2014 - 21:30

    Anouk:

    Hee Eva,

    Wat leuk om over jouw belevenissen in Stockholm te lezen. Ik vind het wel raar dat de Zweden niet aan anderen vragen of ze ook wat drinken willen, en gewoon weglopen van tafel als je nog zit te eten. Zijn ze wel vriendelijk verder?! Op sokken werken en fitnessen onder werktijd klinkt dan wel weer goed! Hopelijk heb je genoeg tijd tussen je werkzaamheden door om de stad te verkennen. Wij komen je daar zeker bij helpen binnenkort :-)

    Liefs Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Op deze blog zal ik de verhalen en foto's van mijn onderzoeksstage in Stockholm plaatsen.

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 3239

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 20 Mei 2014

Onderzoek in Stockholm

Landen bezocht: