Onderzoek, Paleis en bioscoop - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Eva Research - WaarBenJij.nu Onderzoek, Paleis en bioscoop - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Eva Research - WaarBenJij.nu

Onderzoek, Paleis en bioscoop

Blijf op de hoogte en volg Eva

02 Maart 2014 | Zweden, Stockholm

Hoi allemaal!

Alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen… Ik verveel me dan ook helemaal niet hier!

Op het werk heb ik het nog steeds super naar mijn zin. De collega’s zijn echt heel leuk en ook het onderzoek vind ik leuk om te doen. Voor de geïnteresseerden hier een klein stukje over mijn onderzoek:
Ik ben onderzoek aan het doen naar de invloed van ernstige complicaties na een operatie waarbij de slokdarm wordt verwijderd (vanwege kanker) op het gebruik van zorg na zo’n operatie. Dus ik kijk hoe vaak de mensen in die 5 jaar na de operatie worden opgenomen in het ziekenhuis, hoe lang die opnames zijn en hoe vaak ze naar de polikliniek gaan. Alle gegevens hiervoor zijn hier allemaal al bekend. Ze lopen in Zweden behoorlijk voorop met de verzameling van gegevens voor allerlei doeleinden. Daarom zijn de meeste onderzoeken die hier gedaan worden ook van hoge kwaliteit. De gegevens zijn hier zo goed te verkrijgen omdat alle inwoners van Zweden een persoonsnummer hebben. Via dit persoonsnummer wordt echt van alles bijgehouden, en zo dus ook wanneer mensen naar het ziekenhuis gaan. Natuurlijk kun je niet zomaar van deze gegevens gebruik maken en moeten de patiënten nog altijd gewoon toestemming geven om mee te doen aan het onderzoek ;) De database waar ik nu mee werk is al voor veel verschillende studies gebruikt en sommige publicaties daarvan zijn ook goed beoordeeld. Behalve dat ik naar deze gegevens ga kijken, ga ik er ook een artikel over schrijven. Ik heb inmiddels ook al delen hiervan geschreven, maar dit moet nog wel nagekeken worden door mijn supervisor en door de andere mensen van de groep die meewerken aan dit onderzoek. Dit betekent dat ik het waarschijnlijk zeer vaak over moet schrijven voordat het artikel klaar is voor publicatie. Dat het artikel gepubliceerd kan worden is al zo goed als zeker en ik word dan ook eerste auteur! De afgelopen weken ben ik vooral bezig geweest mezelf bekend te maken met een van de statistische programma’s (Stata), om de gegevens in de database te kunnen opschonen en alvast klaar te zetten voor de statisticus, zodat hij de analyses kan gaan doen (voor zover ik dat niet zelf kan). Vanaf morgen komt er een nieuwe statisticus bij ons werken die dit waarschijnlijk op zich zal gaan nemen. Hij is toevallig ook een Nederlandstalige Belg, dus nu zitten er al 3 mensen op dit project die Nederlands spreken, en maar 1 Zweed.

Verder heb ik me ook in mijn vrije tijd goed vermaakt. Ik ben het tweede weekend dat ik hier was op vrijdagavond met 3 collega’s naar de bioscoop geweest. Dit was nog wel grappig, want ze hebben hier blijkbaar de gewoonte om als de reclames voor de film voorbij zijn, het gordijn weer dicht te doen. Dus ik zei tegen één van mijn collega’s: wat doen ze nou?? Zij lachen en ze zei: wacht maar af. Dus enkele seconden later komt er een medewerker van de bioscoop het podium (voor het scherm) opgelopen. Hij houdt een heel verhaal in het Zweeds (waar ik dus vrij weinig van kan volgen) en vraagt vervolgens aan iedereen om hem na te roepen met allerlei dingen. Daarna ging hij in verschillende stukken van de zaal chocolaatjes rond lopen gooien. Heel apart! Maar goed, het is hier dus normaal dat er altijd voor de film een medewerker een praatje komt houden (meestal is dit zoiets als: mobiel uit, de film duurt zoveel uur en geniet van de film), maar deze keer was het dus een stuk uitgebreider omdat het Valentijn was. Heb ik dat ook weer eens meegemaakt :p De film waar we heen waren was trouwens the Monuments Men en was erg leuk met een goede cast!
Op zaterdag ben ik naar the Royal Palace geweest. Het is een van de oudste paleizen dat vandaag de dag nog in gebruik is. Ik heb een rondleiding gehad door enkele vertrekken van het paleis en ook door de schatkamers. Hier liggen o.a. kronen en zwaarden die tegenwoordig nog steeds gebruikt worden bij belangrijke gebeurtenissen. Het was interessant om een keer gezien te hebben, maar geen heel bijzonder paleis.
Die zondag daarna had ik met mijn supervisor afgesproken om samen wat door de stad te gaan wandelen. We hebben eerst een beetje door het centrum gewandeld en daarna nog door een stuk van Östermalm, een wijk ten oosten van het centrum. Daar hebben we ook wat gedronken in een gezellig cafeetje en verder lekker gekletst. Een heel gezellige dag!

Het weekend daarna heb ik eigenlijk niet zo heel veel gedaan. Op zaterdagavond was ik uitgenodigd bij mijn supervisor thuis om te komen eten. De nieuwe statisticus, die andere Belg dus, was ook uitgenodigd dus kon ik hem ook alvast leren kennen. Nele, mijn supervisor, had heel lekker gekookt  Een hele grote schaal lasagne en een heel lekker toetje met ananas, banaan en cacaopoeder.
Op zondag moest ik even naar de stad om een tweede wekker te gaan kopen. Ik heb me hier namelijk al 2 keer (beide keren met 1,5 uur!) verslapen, omdat ik die andere wekker blijkbaar uit zet in mijn slaap. Dus nu heb ik een tweede wekker die een stukje verder weg staat haha. Toen ik in de stad was kwam ik natuurlijk ook langs een heel leuk winkeltje waar ze superveel leuke jurkjes hadden! Ik had er zo wel 10 uit kunnen zoeken die ik leuk genoeg vond om te kopen. Maar uiteindelijk is het er maar 1 geworden hoor ;)

Dit weekend ben ik alweer naar de film geweest, samen met 2 collega’s die de vorige keer ook mee waren. We hadden namelijk de vorige keer een voorstukje gezien van een film die ons heel leuk leek, dus nu moesten we er dan ook naartoe. Van tevoren hadden we nog even fika gehouden in de stad en daarna zijn we naar August: Osage County geweest. Dit is echt een aanrader!! Het is een film met Meryl Streep en Julia Roberts en vooral Meryl Streep is echt geweldig in deze film! Hopelijk gaat ze de Oscar winnen morgen 
Vanmorgen ben ik voor het eerst een rondje gaan hardlopen hier in het dorp. Was lekker en ik heb meteen ontdekt dat op nog geen 5 minuten van mijn huis een park is en ook een zwembad. Dus ik weet waar ik moet zijn als het straks mooi weer wordt!

Vanaf aankomende dinsdag ga ik trouwens een cursus Zweeds volgen bij het Karolinska Institutet. Het is niet zozeer een cursus dat je echt lessen gaat volgen, maar het is er meer op gericht om in het Zweeds te gaan praten met andere mensen die ook aan het leren zijn, door middel van spelletjes. Een collega van mij volgt die cursus (het is trouwens intermediate level en dus geen beginner…) en bij haar waren een aantal mensen uitgevallen, dus vroeg ze of Nele en ik interesse hadden om mee te doen. Dus nu gaan we vanaf dinsdag 7 weken met zijn 3en deze cursus volgen. Voor mij wel spannend, want ik spreek nog bijna geen woord Zweeds (behalve goedemorgen, hallo, hoe gaat het en doei :p) en Poorna en Nele kunnen het allebei al best aardig. Maar we zullen zien…

  • 03 Maart 2014 - 17:57

    Esther:

    Weer een leuk verslag van je tijd daar! :)
    Die bioscoop ervaring lijkt me echt lachen.
    Kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Dikke X uit Tilburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Op deze blog zal ik de verhalen en foto's van mijn onderzoeksstage in Stockholm plaatsen.

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 3233

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 20 Mei 2014

Onderzoek in Stockholm

Landen bezocht: